Refugi Pla d’Erola per Serrat

A les portes de la primavera i amb ganes de començar una nova temporada de senderisme, aquesta vegada ens perdem novament per la Vall de Ribes i tornem al Refugi Pla d’Erola, però aquest cop ho fem per Serrat!!

Serrat és un poble d’alta muntanya que ha aconseguit preservar el seu encant tradicional, sense noves construccions que trenquin l’harmonia amb el paisatge natural dels Pirineus. Abans dels anys 40, no hi havia carretera i els habitants havien de portar les mercaderies amb animals. En moltes de les cases importants es feia pa, i per això encara es poden veure els forns adossats a les cases.

FITXA TÈCNICA

Dificultat: Baixa
Desnivell: 400 metres
Recorregut: 8 Km
Durada aproximada: 3 hores
Observacions: Ruta lineal, ben senyalitzada, molts trams a l’ombra. Petita àrea d’aparcament gratuïta a l’entrada de Serrat.

Arribem a Serrat amb cotxe. Des de Ribes de Freser, pugem en direcció a Queralbs i agafem el trencant a Serrat just després de l’Alberg de la Farga.

La carretera és estreta i cal anar amb compte!! El paisatge ens crida a caminar encara que sembla que no ens farà massa bon temps.

Mare de Déu del Remei de Serrat, Queralbs

Aparquem a l’entrada del poble i comencem a caminar, travessem el poble i ens dirigim cap a l’església de la Mare de Déu del Remei. Baixem pel carrer de l’església i ja veiem on comença el camí.

Serrat a Refugi Pla d'Erola

Molí d'en Bonada

A mesura que anem caminant, el camí esdevé empedrat i està flanquejat per un baix mur de pedra seca.

Comencem a escoltar que el so del Riu Maçanell es fa més intens. Arribem a un senyal que ens ofereix dues opcions: anar a la dreta per visitar el Molí d’en Bonada o seguir recte per veure el Riu Maçanell.

Per anar cap al Refugi del Pla d’Erola, cal anar direcció al Riu Maçanell i seguir recte, però ens acostem un moment a veure el Molí d’En Bonada, descendint a mà dreta per un sender (300 m) fins a arribar a les ruïnes de l’antic Molí.

Aquest molí fariner, situat a la vora dreta del Riu Maçanell, va ser molt important per a la zona. Utilitzava la força del riu, amb un salt d’aigua de 7 metres, i estava equipat amb una roda hidràulica de fusta, una mola i una bassa que encara podem veure a l’entrada.

Riu Maçanell

Visitades les ruïnes tornem al camí per seguir direcció al Riu Maçanell.

Aquest tram ens porta a un indret encantador, on el paisatge és fresc i ombrívol. Aquí, el riu serpenteja tranquil·lament, hi ha un parell de passarel·les que ajuden a travessar el riu i seguir el camí que enfila fins a una pista forestal, que agafarem cap a la dreta.

Ull!!

Serrat a Refugi Pla d'Erola

Caminarem una bona estona per la pista, és planera i sense cap dificultat.

Si la caminéssim fins al final, arribaríem a la carretera que porta de Ribes Altes a Tregurà. La que agafaríem si volguéssim arribar al refugi en cotxe.

Però atenció!! Poc abans de trobar la carretera de Tregurà, si estem atents trobarem un senyal a l’escorça d’un pi, que ens indica que hem de trencar a mà esquerra i començar a pujar per un sender força costerut.

Camí del Refugi del Pla d'Erola

Enfilem pel corriol, amb calma, puja força, i aviat ens trobem al trencall dels que pugen a peu des de Ribes. Aquí, cal seguir recte i continuar pujant.

El camí fins al refugi no és complicat, però si amb força pujada, sembla que costa d’arribar, però amb 30 minutets ja hi som!! Ha valgut la pena!!

El Refugi està ben cuidat, té molt d’encant, serveixen menjars i begudes, hi ha taules per seure i una gran esplanada per jugar. Però el millor, el mirador!! Convida a seure i contemplar la vall durant força estona, gaudint del paisatge i del silenci.

Mirador Refugi Pla d'Erola

Tornada a Serrat

Al ser una sortida lineal, per tornar desfem el camí i tornem per on hem vingut, gaudint de tots els racons, rius, flors del paisatge que ens envolta de nou.

Esperem que la gaudiu tant com nosaltres!!